lördag 18 december 2010

Eftersök på påkörd älgko


När jag dök upp på anvisad plats kl 09.00 den 18 december för att jaga älgkalv var det ingen där? Det visade sig att en älg var påkör kl 08.00 mitt i vår mark på Långmora. Vi fick ta hand om eftersöket och vi satte ut en skyttelinje där vi såg att älgen hade gått in. Jag fick vara spårhund och jag hittade blod redan efter 50 m. Efter ca en halvtimme hittades sårlegan men älgen hade rest sig när kedjan ställdes ut. En timme senare bröt vi jakten eftersom älgen gått ut från vårt terräng. Vi behövde en hund som kunde ställa. Vi ringe Tommy som låg hemma med feber men som alltid ställer upp när det gäller. Han släppte Yapp och efter en timme låg älgen efter ett perfekt ståndskall. Älgen hade fått indre skador men nästan det mesta köttet gick att rädda. Dock går det en ensam kalv runt på marken som vi bör ta hand om kommande helger.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej Jag har just läs lite på din blogg. Kul att se lite hur andra jägare har det.
Jag har en fråga och ett erbjudande. Du kan väl maila mig så kan jag berätta mer.

Hälsningar

Gunnar Friskopp
gunar@friskopp.com
070-333 66 88