fredag 22 januari 2010

Jakt på Tybble Gård den 21 januari

Senaste veckan har det kommit två decimeter snö och bara det senaste dygnet 3 ca. Lätt vind och – 3grader. Perfekt! Pga av rådande hundförbud var inhyrt för tillfället två drevkarlar. Tybble gård ligger vackert i Sörmland och tre såtar skulle jagas av. Vid första såten såg vi två rådjur springa över åkern när vi var på väg ut på pass. Det var allt vi såg. En kort såt. Snabb förflyttning till nästa såt och där fick min passgranne ett rådjur på sig. Stannade på 15 meter rakt framifrån. Skytten avstod från skott eftersom han bara hade kula.

Efter en fantastik lunch var det dags för den sista stora såten. Jag fick ett pass vid en åker. Efter en timme kom en ensam dovhjort ut ur skogen. Stod på 70 meter med front mot mig. Bössan var avsäkrad och hårkorset låg på bogen. Fast vinkeln var för snäv. Skulle bli kladdigt att ta hand om. Doven sprang ut på åker i en fin båge ca 40 meter ifrån mig. Jag visslade men fick inte stopp på den. Eftersom det var mycket snö hoppanden i språnget så jag höll inne med skott. Synd. Två rådjur gick mellan mig och Thomas som satt på passet bredvid. Åter igen en fin dag i skogen.

1 kommentar:

Presidenten sa...

Ja, det er ofte små marginer i det vi likar å sysla med.
Men utifrån det du berettar virkar det som om det har blivit tatt många kloka valg på denna dagen...

PS! Du har vorit mychet aktiv på hunt denna sesong!