Visar inlägg med etikett vildsvin. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett vildsvin. Visa alla inlägg

söndag 6 mars 2011

Jaktweekend på Virboda.


Äntligen fredag. Packa bilen med vapen, hundar och proviant. Cia är i Schweiz i helgen så jag är ensam med hundarna. En härlig middag på fredagkvällen och tidigt i säng. lördag morgon. Solen skiner och det är -1 grad måttlig vind från nordväst. Perfekt. På med snöcamo och ladda fickorna med patroner och lockpipa. Nu skall vi lura räven. Testade två såter utan resultat. Innan jag bröt för lunch tittade jag till en av åtlarna. Där har det varit tydlig aktivitet i veckan. Så jag bestämde mig för att göra ett försök på kvällen.

När bilen gled ned för backen fram till kojan såg jag rumpan på två fina rådjur. Måste varit samma djur som jag vid ett antal gånger försökt att göra ansmygning på utan att lyckas. De var i god kondition trotts en tuff vinter och hungriga vargar. Hoppas de klarar sig. Efter en stund kom de tillbaka och gick framför mig på 50 meter och visste säkert att de var olagliga. Helt otroligt. Jag etablerade mig i kojan och tände på värmen. Vid halv sex dök en ensam rödgris upp på åteln. Jag avvaktade tills den hade lugnat ned sig och kände sig trygg. Sköt ett perfekt hjärtskott vid första läget som jag fick. Den gick 10 meter innan den stöp. Skulle uppskatta att den väger 20-25 kg. En perfekt matgris.

måndag 9 november 2009

Drevjakt - Häringe den 24 oktober


Jag fick en inbjudan av min granne om att få vara med på en drevjakt på en markn vid Häringe slott. Vädret var lite grått denna dagen med en liten antydning till regn. Prognosen var skitväder så allt var bara positivt. Vi var ca 10 skyttar samt ett antal hundar som förväntatsfullt jagade av marken i tre drev. Totalt fälldes två rådjur. Hundarbna fick upp betydligt fler samt två älgar men dessa smet förbi skyttarna. En mycket trevlig och välorganiserad jakt. Tackar Jonas!