Visar inlägg med etikett Högvilt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Högvilt. Visa alla inlägg

söndag 11 december 2011

Min första älg


En fantastisk jaktdag i december. Noll grader och lätt vind. Åtta gubbar i skogen och en grymt duktig hund. Förutsättningarna var topp. Efter en halvtimme small det och en älgkalv blev skjuten. Hunden jobbade på och fick upp en ensam ko. Dock inte den vi sköt bort kalven för. Jag satt på generalpasset nr 55. Plötsligt brakade i skogen och ut kom kon. Ett snabbt beslut och pang. Skottet tog något långt bak. Men kon la sig efter några hundra meter och hundföraren avslutade jobbet. Jakten avslutades i skogen med hemmalagad gulschsoppa med surdegsbröd.

söndag 6 mars 2011

Jaktweekend på Virboda.


Äntligen fredag. Packa bilen med vapen, hundar och proviant. Cia är i Schweiz i helgen så jag är ensam med hundarna. En härlig middag på fredagkvällen och tidigt i säng. lördag morgon. Solen skiner och det är -1 grad måttlig vind från nordväst. Perfekt. På med snöcamo och ladda fickorna med patroner och lockpipa. Nu skall vi lura räven. Testade två såter utan resultat. Innan jag bröt för lunch tittade jag till en av åtlarna. Där har det varit tydlig aktivitet i veckan. Så jag bestämde mig för att göra ett försök på kvällen.

När bilen gled ned för backen fram till kojan såg jag rumpan på två fina rådjur. Måste varit samma djur som jag vid ett antal gånger försökt att göra ansmygning på utan att lyckas. De var i god kondition trotts en tuff vinter och hungriga vargar. Hoppas de klarar sig. Efter en stund kom de tillbaka och gick framför mig på 50 meter och visste säkert att de var olagliga. Helt otroligt. Jag etablerade mig i kojan och tände på värmen. Vid halv sex dök en ensam rödgris upp på åteln. Jag avvaktade tills den hade lugnat ned sig och kände sig trygg. Sköt ett perfekt hjärtskott vid första läget som jag fick. Den gick 10 meter innan den stöp. Skulle uppskatta att den väger 20-25 kg. En perfekt matgris.

lördag 22 januari 2011

Final på älgjakten


En strålande lördagmorgon med blå himmel och -5 grader. Vinden var lätt från norr. Under natten hade det kommit ett tunt lager med nysnö som täckte den ganska hårda skaren. Perfekt!

På dagens program stod älgkalven som första punkt. Men vi kunde även skjuta gris och räv om tillfället skulle dyka upp. Vi var ett antal skyttar som var med och två stycken som skulle driva.

Redan på första drevet fick vi kontakt med ko och kalv. Tyvärr gick dessa direkt ut ur marken rakt norr ut. Inte helt oväntat. Under lunchrasten med korvgrillning las nya planer för det andra drevet. B-såten stod på tur och två drivare skulle gå igenom såten mot en skyttekedja samt två grupperingar ifall älgarna skulle smita ut antingen norrut eller söderut. Mitt i drevet dök en ko med kalv ut i motsatt rikning av drevet. Patrik hängde på och drevet gick rakt söder ut mot Erkki som satte ett välplacerat skott i kalven.


Det visade sig att älgkalven blivit angripen av varg som hade tagit en smakbit av bakbenet.

Då var älgjakten slut för denna säsong med mycket bra resultat.

fredag 4 juni 2010

En dröm har gått i uppfyllelse

Det är helt otroligt men sant. Jag har lyckats komma med i en jaktklubb som disponerar en stor mark 3,5 km från mitt nya hus på Virboda i Österåker. 5 minuter med bil och jag är mitt i marken. Ålg, rådjur, vildsvin och skogsfågel. Kan knappt hålla mig. Måste snabbt ut i skogen.

lördag 16 januari 2010

Årets första jakt 2010

Efter en lång period med kyla och en termometer som visat ned mot 20 grader minus så blev det äntligen mildare väder. Idag lördag den 16 januari visade tempraturen -2 grader, lättvsydlig vind och mulet väder. Perfekt. Trots hundförbud skulle det ut och jagas i skogen. Tryckjakt i Åkersberga stod på programmet. Totalt var vi 14 man som mötte upp i jaktstugan i Grandalen. Genomgång av jakten och ut i skogen. Jag valde att gå första såten. 4 rådjur observerades men inget skjutet. Getförbud pch då blir det svårt. Andra såten i Louisedal visade sig en get för en passkytt. Och i sista såten hände ingenting. Mycket spår överallt. Som vanligt - jakt heter sporten. En fin dag i skogen och Gulaschsoppen smakade utmärk. Hem framför brasan och dricka glögg.

onsdag 30 december 2009

Drevjakt i Åtvidaberg 21-22 november



Drevjakt i Sveriges vildtätaste område tackar man inte nej till. Min polare Örjan bjud ned mig en helg till sin mark straks öster om Åtvidaberg. Vi bodde på ett litet B&B bara några hundra meter från marken. Uppställning kl 07.00 på gårdsplatsen för genomgång av dagens jakt. En fantastik morgon. Kallt och klar himmel. Lovande. Och en j… massa hundar. Dags för action. I första såten hände inget annat än observationer. Dov och kronhjort samt älg. Men inget skjutet. Vi nästa såt fick jag pass nr 1. Mitt ute på en åker. Efter en dryg halvtimme dök det upp en älgko med kalv. Kalven var lovlig och jag fick en fin bredsida på ca 80 meter. Tyvärr hade jag två timmerhuggare bakom älgen så jag lät den gå. Rapporterade riktning och efter fem minuter kom skottet… från Örjan. Kalven låg. I samma drev sköts även en fin råbock.
Efter lunch som bestod av en härlig Gulaschsoppa så förflyttade vi oss till en annan mark. I detta drev sköts en mycket fin dovbock. Snyggt skott i språng.
Dag två var grå och utan resultat. Så kan det gå..det är ju jakt.

måndag 9 november 2009

Drevjakt - Häringe den 24 oktober


Jag fick en inbjudan av min granne om att få vara med på en drevjakt på en markn vid Häringe slott. Vädret var lite grått denna dagen med en liten antydning till regn. Prognosen var skitväder så allt var bara positivt. Vi var ca 10 skyttar samt ett antal hundar som förväntatsfullt jagade av marken i tre drev. Totalt fälldes två rådjur. Hundarbna fick upp betydligt fler samt två älgar men dessa smet förbi skyttarna. En mycket trevlig och välorganiserad jakt. Tackar Jonas!

söndag 14 december 2008

Älgjakt i Åkersberga 7 dec

En spännande dag i skogen innebär inte att man skjuter något. Det är oftast grädde på moset. I jaktklubben var det en sådan dag där vi hade mycket kontakt med djur och jag hade själv två rådjur inom skotthåll på ett av mina pass. Jag kunde tyvärr inte avgöra vilken sort samt att de stod väldigt tätt för att avlossa ett säkert skott. De t blev inget skutet denna dag men det var mycket vilt i skogen. Både älg, räv och rådjur observerades. Vi avslutade en att grilla korv och efter denna jakten har jag investerat i en grillpinna. Det skall man tydligen ha.

fredag 24 oktober 2008


Jakten formel 1 vildsvin stod på programmet två dagar den 23-24 oktober. Tillsammans med LRF Media jagade vi hos Thomas Ekberg och hans mark utanför Valdermarksvik. Som vanligt hade vi otrolig tur med vädret. Vi gick igenom reglerna och de olika dreven på kvällen innan jakten. Vi hade även rådjur och älg på bagen. Vi var 25 skyttar och 10 hundförare. Totalt på 2 dagar hade vi nästa 200 observationer och vi sköt 11 vildsvin, 4 älgar och en räv. Jag fick själv mycket djur inpå mina pass men oftas fel sort eller omöjliga vinklar. Hade en galt på säkert 150 kg förbi mitt pass men avståndet var 100 meter och hög fart så jag bedömde att risken för en felträff var för stor för att avlossa skott. Men jag fick mitt första vildsvin dag två. En lten vilsen kulting som råkade komma förbi mitt pass.