Visar inlägg med etikett Kombijakt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kombijakt. Visa alla inlägg
fredag 4 juni 2010
En dröm har gått i uppfyllelse
Det är helt otroligt men sant. Jag har lyckats komma med i en jaktklubb som disponerar en stor mark 3,5 km från mitt nya hus på Virboda i Österåker. 5 minuter med bil och jag är mitt i marken. Ålg, rådjur, vildsvin och skogsfågel. Kan knappt hålla mig. Måste snabbt ut i skogen.
lördag 16 januari 2010
Årets första jakt 2010
Efter en lång period med kyla och en termometer som visat ned mot 20 grader minus så blev det äntligen mildare väder. Idag lördag den 16 januari visade tempraturen -2 grader, lättvsydlig vind och mulet väder. Perfekt. Trots hundförbud skulle det ut och jagas i skogen. Tryckjakt i Åkersberga stod på programmet. Totalt var vi 14 man som mötte upp i jaktstugan i Grandalen. Genomgång av jakten och ut i skogen. Jag valde att gå första såten. 4 rådjur observerades men inget skjutet. Getförbud pch då blir det svårt. Andra såten i Louisedal visade sig en get för en passkytt. Och i sista såten hände ingenting. Mycket spår överallt. Som vanligt - jakt heter sporten. En fin dag i skogen och Gulaschsoppen smakade utmärk. Hem framför brasan och dricka glögg.
måndag 9 november 2009
Drevjakt - Häringe den 24 oktober

Jag fick en inbjudan av min granne om att få vara med på en drevjakt på en markn vid Häringe slott. Vädret var lite grått denna dagen med en liten antydning till regn. Prognosen var skitväder så allt var bara positivt. Vi var ca 10 skyttar samt ett antal hundar som förväntatsfullt jagade av marken i tre drev. Totalt fälldes två rådjur. Hundarbna fick upp betydligt fler samt två älgar men dessa smet förbi skyttarna. En mycket trevlig och välorganiserad jakt. Tackar Jonas!
lördag 31 januari 2009
Nyårsjakten
Årets sista jakt. Nyårsafton fint väder och minusgrader. Idag var Kasper med på jakten. Han måste lära sig att sitta med på passet och ha tålamod. Vi blev utplasserade på pass vid ett träd på en liten kulle. Det fanns inget träd i närheten där jag kunde koppla Kasper så en liten gran fick duga. Efter nästan en timme small det i skogen och efter någon minut fick vi höra över radion att det hade fällts ett rådjur på pass nr 35. Då hände det som inte får hända. Jag ställer ned hagelbössan och tar upp min GPS för att titta vart pass 35 ligger. I ögonvrån ser jag plötsligt att Kasper drar. Jag lyfter blicker och ser en räv springa mindre en 10 meter ifrån där vi sitter. Och Kasper efter och rycker upp granen från roten. Min passgranne får se en räv förföljd av en svart hund med en gran efter sig. Åter igen en kul dag i skogen.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)