Visar inlägg med etikett Bockjakt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bockjakt. Visa alla inlägg
fredag 4 juni 2010
En dröm har gått i uppfyllelse
Det är helt otroligt men sant. Jag har lyckats komma med i en jaktklubb som disponerar en stor mark 3,5 km från mitt nya hus på Virboda i Österåker. 5 minuter med bil och jag är mitt i marken. Ålg, rådjur, vildsvin och skogsfågel. Kan knappt hålla mig. Måste snabbt ut i skogen.
söndag 16 augusti 2009
Bockjaktspremiär 16 aug

Så var det dags igen. Bockjaktpremiären. Upp kl 03.00. Packa ned alla saker och ge sig iväg. Vi var 10 st morgontrötta jägare som satt i klubbstugan och hoppades på ett bra pass. Jag valde pass 5 i Louisedal. PÅplats kl. 04.30. Nu väntade 3 långa timmar. Inte antydning till liv i skogen. Detta var nitlotten. Jag bröt vid 07.30 och åkte till Virboda för att äta frukost. SEdan gick vi ut i skogen och plockade drygt 2 kg kantareller. Härligt. Efter en Powernap på spikmattan va det dags igen. Kvällspasset. Denna gång valde jag passet i Svinninge. Här var det mer action. Först kom ett smaldjur och betade i nästan en timme. Ett antal rovfåglar jagade på fältet. Så kl 20.30 klev huvudaktören in på arenan. En fin bock gled in norrifrån. Pulsen var snabbt uppe i 180 slag. Iskallt gick han ned på åkern och betade. Säden var hög så det var svårt att se bogen. I 40 minuter låg hårkorset på bocken och bara väntade på att få ett clean shot. Men kl 21.10 försvann bocken spårlöst. Hade han blivit skrämd? Nä jag såg inte att han stack. Förmodligen har den lagt sig ned på åkern. Kl blev 21.30 och skjutförbud och mörkret satte stopp för jakten. Hm.. ny chans på torsdag. Jag har bockat tid med denna bocken då på samma pass samma tid. Asta la Vista babe...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)