söndag 16 augusti 2009

Bockjaktspremiär 16 aug




Så var det dags igen. Bockjaktpremiären. Upp kl 03.00. Packa ned alla saker och ge sig iväg. Vi var 10 st morgontrötta jägare som satt i klubbstugan och hoppades på ett bra pass. Jag valde pass 5 i Louisedal. PÅplats kl. 04.30. Nu väntade 3 långa timmar. Inte antydning till liv i skogen. Detta var nitlotten. Jag bröt vid 07.30 och åkte till Virboda för att äta frukost. SEdan gick vi ut i skogen och plockade drygt 2 kg kantareller. Härligt. Efter en Powernap på spikmattan va det dags igen. Kvällspasset. Denna gång valde jag passet i Svinninge. Här var det mer action. Först kom ett smaldjur och betade i nästan en timme. Ett antal rovfåglar jagade på fältet. Så kl 20.30 klev huvudaktören in på arenan. En fin bock gled in norrifrån. Pulsen var snabbt uppe i 180 slag. Iskallt gick han ned på åkern och betade. Säden var hög så det var svårt att se bogen. I 40 minuter låg hårkorset på bocken och bara väntade på att få ett clean shot. Men kl 21.10 försvann bocken spårlöst. Hade han blivit skrämd? Nä jag såg inte att han stack. Förmodligen har den lagt sig ned på åkern. Kl blev 21.30 och skjutförbud och mörkret satte stopp för jakten. Hm.. ny chans på torsdag. Jag har bockat tid med denna bocken då på samma pass samma tid. Asta la Vista babe...


tisdag 10 mars 2009

Rävklapp 2009 Österåker


Säsongsavslutning kan man väl kalla rävklappen i mars. Även om det fortfarande finns jakt kvar så blir denna jakt en avslutning på ett jaktår. Fint väder och några grader kallt borgade för en härlig dag i skogen. 50 jägare samlades på morgon för genomgång av dagen jakt. Tre såter skulle avverkas. Räv låg direkt efter första såten. det var mycket vilt på benen under dagen. Älg och rådjur observerades. Dock inga fler rävar. Mitt på dagen serverades ärtsoppa med tillbehör. Underbart gott. Själv avslutade jag jakten i min bastu och en kall öl. där satt jag och tänkte på nästa säsong och hoppas på ett minst lika fint jaktår som detta.

lördag 31 januari 2009

Nyårsjakten

Årets sista jakt. Nyårsafton fint väder och minusgrader. Idag var Kasper med på jakten. Han måste lära sig att sitta med på passet och ha tålamod. Vi blev utplasserade på pass vid ett träd på en liten kulle. Det fanns inget träd i närheten där jag kunde koppla Kasper så en liten gran fick duga. Efter nästan en timme small det i skogen och efter någon minut fick vi höra över radion att det hade fällts ett rådjur på pass nr 35. Då hände det som inte får hända. Jag ställer ned hagelbössan och tar upp min GPS för att titta vart pass 35 ligger. I ögonvrån ser jag plötsligt att Kasper drar. Jag lyfter blicker och ser en räv springa mindre en 10 meter ifrån där vi sitter. Och Kasper efter och rycker upp granen från roten. Min passgranne får se en räv förföljd av en svart hund med en gran efter sig. Åter igen en kul dag i skogen.

Jul jakt 2008

Den klassiska juljakten efter julbocken annan dag jul var grå och blåsig. Två drev genomfördes inna lunch. Vid första drevet hade jag en räv som passerde på 100 meter med en Waktel eftersig. Jag satt då på spaden. Vid lunch tändes brasan och jag grillade överbliven julkorv samt hade med mackor med skinka.Mums. Inget skjutet denna dagen men en fin juljakt i skogen.

söndag 14 december 2008

Rävjakt med stövare 14 dec -08

Idag var det räv på programmet. Det skulle släppas en stövare i Svinninge. Jag hade med mig Kasper för första gång i skogen. Han skulle få sitta på pass med mig för att få upp vanan med att vara ute och hålla käft. Det gick förvånansvärds bra. Vi satt på pass i 2,5 timme och han tappade inte tålamodet. Satt intresserad och tittade rund sig.

Stövaren tog upp tidigt och vipps var han borta. Typiskt. Någon räv såg jag inte. Ett rådjur dök upp på väg till pass men det var allt. Vi avslutade med att grilla korv. Ny grillpinne invigdes. Funka toppen. Kaffet var utbytt med glögg i termosen samt pepparkakor. Mums.

Älgjakt i Åkersberga 7 dec

En spännande dag i skogen innebär inte att man skjuter något. Det är oftast grädde på moset. I jaktklubben var det en sådan dag där vi hade mycket kontakt med djur och jag hade själv två rådjur inom skotthåll på ett av mina pass. Jag kunde tyvärr inte avgöra vilken sort samt att de stod väldigt tätt för att avlossa ett säkert skott. De t blev inget skutet denna dag men det var mycket vilt i skogen. Både älg, räv och rådjur observerades. Vi avslutade en att grilla korv och efter denna jakten har jag investerat i en grillpinna. Det skall man tydligen ha.

Drevjakt på Sång-Säby




Äntligen var det dags för den första företagsjakten. Platsen var inte mindre en det anrika Sånga-Säby där en av grenarna som senare blev LRF bildades. Inbjudna gäster var Thomas från Telia, Stephan från Linderholms, Gustaf från Suzuki samt Johan som var inbjudan av Lars. Björn var jaktledare och hade samlat ihop ett gäng hundförare som skulle sköta dreven.

Vid första såten small det redan efter 10 minuter efter att vi hade kommit på pass. Stephan sköt ett fint smaldjur som var på väg ut till åkern för att beta. Vi gjorde några fler observationer under detta drevet men utanför skotthåll. Vid nästa såt fick hunden upp en get och killing. Dessa drev förbi mitt pass men valde en annan väg upp i skogen. Mycket spännande och hjärtat gick på högtryck.

I sista såten släpptes en Wachtel som tog upp en get och bock direkt. Dessa for förbi mitt pass och jag avlossade skott på nära håll som inte träffade. Tur var det eftersom det var geten. Det hela gick mycket fort.

En trevlig lunch i jaktstugan och ett mycket välordnat arragemang. Stephan och jag avslutade framför brasan hemma hos mig med var sin malt i handen.