lördag 17 oktober 2009

Vikafjell 10 - 13 september 2009


Vikafjell serverade i år olika typer av väder. Regn, dimma, kallt och strålande sol. Vad som ger den största jaktupplevelsen är svårt att säga. På premiären jagade vi nede i Senedalen bland liryperna som de kallas i Norge dvs dalripa. Fantastiskt spännade jaktform där vi själva går bland buskarna och stöter fågel. Det var lite av den sorten i år men vi lyckades ändå få ned 12 st första dagen.

Allan hade detta året valt att ta med sin nya kamera som vapen vilket vi tackar för när vi nu tittar tillbaka på några fina bilder som låter oss minnas tillbaka på några härliga dagar i vildmarken. Titta på bilden ovan. Detta var för mig höjdpunkten. Jag koncentrerar mig på en fågel som lyfter samtidigt som en annan lyfter bakom ryggen på mig.

Vi får se nästa år om det blir Vikafjell eller om jag åker över till Norge för att jaga den norska skogskonungen kronhjorten. Jag längtar iaf redan

tisdag 1 september 2009

Skogsfågel i Jämtland



Tidigt på morgonen den 25 aug stack vi från Stockholm. Tre grabbar och två glada hundar. Det var dags för den årliga skogsfågeljakten. Tidigare hade vi varit i Säfsen. Nu var det Jämtland och Hammerdal som gällde. Vid ankomst fick vi en visning av marken som var få drygt 5000 ha. Mycket skog. Tydligen har man inte sätt så mycket fågel nu på hösten som man brukar. Typiskt. Dag ett blev mager. En orre som sköts längs en väg av mig. Dag två sköt Olle en fin orrtupp som Felix stötte upp. Alex sköt en Morkulla enligt tysk tradition.

Dag tre var vi ganska uppgivna. Men efter en härlig lunch bestämde vi oss för att jaga längre ned i terrängen vi myrarna. Och där satt dom och väntade på oss. Jag sköt två fina tjädrar vi samma tillfälle. En som passerade efter att Kasper hade stött upp den. Och så en eftersläntrare som valde att sätta sig i ett träd. PANG!

På avresedagen gick vi upp tidigt för att scanna av en sista myr innan vi reste hem. Och här var det liv. 4 stora fåglar stötte vi upp direkt. Dock utan skottläge. När det var dags att gå till bilen så hade Alex missat vägen som vi skulle till. Olle stannade kvar en stund medan jag gick upp till bilarna. Plötsligt reste sig en stor tjäderhona. Jag sköt och såg att den föll. När jag gick fram var den borta. Kasper hade jag lämnat i bilen eftersom han var helt slut efter tre dagar intensiv jakt. Jag gick efter honom och släppte honom vi skottplatsen. Han envisades om att vilja dra direkt till höger och in i skogen. Jag laddade bössan och gick efter. Vi en buske stannade jag och lyssnade. Tyckte det prasslade. Backade ochvar klar för skott. Men var var Kasper. Jag ville inte skjuta eftersom han inte hade någon markering på sig. Jag blåste i pipan ett antal gången men ingen hund dök upp. Konstigt för han brukar komma som ett skott på pipan. Då hörde jag att det kom någon sakta bakom en gran och där stod han med fågel i munnen. Gissa om jag blev lycklig. Han första varma apport som han dessutom hade spårat blindt. Det kan nog bli något av denna hunden.

fredag 21 augusti 2009

Mycket räv = lite bock


Varm sydlig vind satte stopp för pass 26 i SVinninge där jag hade en date med en fin bock i torsdags. Jag hade dragit ett lågt nummer i kortleken vilket gjorde att jag fick välja pass nästan sist. Jag valde "Spaden" i Brännbacken. På plats och lagt i patroner i bössan ser jag något rött som rör sig snabbt upp i skogen. Ned för berget kommer en räv i full fart. In i buskarna och väck. Två minuter senare dycker en bärplockare upp. GRATTIS! Men det dröjer inte länge så kommer en ny räv från vänster. Upp med bössan och försöka få in en skott men dääär försvann han. Och lika plötsligt som den försvann dök den upp igen rakt mot mig. PANG. Så var det klart. Efter det nada. 21.10 gav jag upp och drog hem. En räv mindre i skogen.

söndag 16 augusti 2009

Bockjaktspremiär 16 aug




Så var det dags igen. Bockjaktpremiären. Upp kl 03.00. Packa ned alla saker och ge sig iväg. Vi var 10 st morgontrötta jägare som satt i klubbstugan och hoppades på ett bra pass. Jag valde pass 5 i Louisedal. PÅplats kl. 04.30. Nu väntade 3 långa timmar. Inte antydning till liv i skogen. Detta var nitlotten. Jag bröt vid 07.30 och åkte till Virboda för att äta frukost. SEdan gick vi ut i skogen och plockade drygt 2 kg kantareller. Härligt. Efter en Powernap på spikmattan va det dags igen. Kvällspasset. Denna gång valde jag passet i Svinninge. Här var det mer action. Först kom ett smaldjur och betade i nästan en timme. Ett antal rovfåglar jagade på fältet. Så kl 20.30 klev huvudaktören in på arenan. En fin bock gled in norrifrån. Pulsen var snabbt uppe i 180 slag. Iskallt gick han ned på åkern och betade. Säden var hög så det var svårt att se bogen. I 40 minuter låg hårkorset på bocken och bara väntade på att få ett clean shot. Men kl 21.10 försvann bocken spårlöst. Hade han blivit skrämd? Nä jag såg inte att han stack. Förmodligen har den lagt sig ned på åkern. Kl blev 21.30 och skjutförbud och mörkret satte stopp för jakten. Hm.. ny chans på torsdag. Jag har bockat tid med denna bocken då på samma pass samma tid. Asta la Vista babe...


tisdag 10 mars 2009

Rävklapp 2009 Österåker


Säsongsavslutning kan man väl kalla rävklappen i mars. Även om det fortfarande finns jakt kvar så blir denna jakt en avslutning på ett jaktår. Fint väder och några grader kallt borgade för en härlig dag i skogen. 50 jägare samlades på morgon för genomgång av dagen jakt. Tre såter skulle avverkas. Räv låg direkt efter första såten. det var mycket vilt på benen under dagen. Älg och rådjur observerades. Dock inga fler rävar. Mitt på dagen serverades ärtsoppa med tillbehör. Underbart gott. Själv avslutade jag jakten i min bastu och en kall öl. där satt jag och tänkte på nästa säsong och hoppas på ett minst lika fint jaktår som detta.

lördag 31 januari 2009

Nyårsjakten

Årets sista jakt. Nyårsafton fint väder och minusgrader. Idag var Kasper med på jakten. Han måste lära sig att sitta med på passet och ha tålamod. Vi blev utplasserade på pass vid ett träd på en liten kulle. Det fanns inget träd i närheten där jag kunde koppla Kasper så en liten gran fick duga. Efter nästan en timme small det i skogen och efter någon minut fick vi höra över radion att det hade fällts ett rådjur på pass nr 35. Då hände det som inte får hända. Jag ställer ned hagelbössan och tar upp min GPS för att titta vart pass 35 ligger. I ögonvrån ser jag plötsligt att Kasper drar. Jag lyfter blicker och ser en räv springa mindre en 10 meter ifrån där vi sitter. Och Kasper efter och rycker upp granen från roten. Min passgranne får se en räv förföljd av en svart hund med en gran efter sig. Åter igen en kul dag i skogen.

Jul jakt 2008

Den klassiska juljakten efter julbocken annan dag jul var grå och blåsig. Två drev genomfördes inna lunch. Vid första drevet hade jag en räv som passerde på 100 meter med en Waktel eftersig. Jag satt då på spaden. Vid lunch tändes brasan och jag grillade överbliven julkorv samt hade med mackor med skinka.Mums. Inget skjutet denna dagen men en fin juljakt i skogen.