lördag 22 januari 2011

Final på älgjakten


En strålande lördagmorgon med blå himmel och -5 grader. Vinden var lätt från norr. Under natten hade det kommit ett tunt lager med nysnö som täckte den ganska hårda skaren. Perfekt!

På dagens program stod älgkalven som första punkt. Men vi kunde även skjuta gris och räv om tillfället skulle dyka upp. Vi var ett antal skyttar som var med och två stycken som skulle driva.

Redan på första drevet fick vi kontakt med ko och kalv. Tyvärr gick dessa direkt ut ur marken rakt norr ut. Inte helt oväntat. Under lunchrasten med korvgrillning las nya planer för det andra drevet. B-såten stod på tur och två drivare skulle gå igenom såten mot en skyttekedja samt två grupperingar ifall älgarna skulle smita ut antingen norrut eller söderut. Mitt i drevet dök en ko med kalv ut i motsatt rikning av drevet. Patrik hängde på och drevet gick rakt söder ut mot Erkki som satte ett välplacerat skott i kalven.


Det visade sig att älgkalven blivit angripen av varg som hade tagit en smakbit av bakbenet.

Då var älgjakten slut för denna säsong med mycket bra resultat.

lördag 18 december 2010

Eftersök på påkörd älgko


När jag dök upp på anvisad plats kl 09.00 den 18 december för att jaga älgkalv var det ingen där? Det visade sig att en älg var påkör kl 08.00 mitt i vår mark på Långmora. Vi fick ta hand om eftersöket och vi satte ut en skyttelinje där vi såg att älgen hade gått in. Jag fick vara spårhund och jag hittade blod redan efter 50 m. Efter ca en halvtimme hittades sårlegan men älgen hade rest sig när kedjan ställdes ut. En timme senare bröt vi jakten eftersom älgen gått ut från vårt terräng. Vi behövde en hund som kunde ställa. Vi ringe Tommy som låg hemma med feber men som alltid ställer upp när det gäller. Han släppte Yapp och efter en timme låg älgen efter ett perfekt ståndskall. Älgen hade fått indre skador men nästan det mesta köttet gick att rädda. Dock går det en ensam kalv runt på marken som vi bör ta hand om kommande helger.

onsdag 15 december 2010

Drevjakt på Hörningsholm




En vacker morgon den 15 december åkte jag ned till Mörkö tillsammans med min kompis Örjan för att jaga vildsvin på Sveriges absolut bästa vildsvinsmark. 10 minusgraden och svag vind. Vid ankomst hade vi jaktgenomgång och en morgonmacka. Tre såtar skulle avverkas under dagen. Jag fick pass 10 vid första såten vilket låg precis i mitten av drevet. Det tog inte många minuter innan jag hörde att någon ropade i radion att ett ensamt vildsvin var på väg mot pass 10. Plötsligt stod den där på 40 meter. Upp med bössan och lägga stolpen på bogen och PANG. Grisen rusade och jag han lägga ett skott till i bogen när den passerade. Grisen hittades 50 meter bort stendöd.



Efter ett tag han drevkedjan fram och jag fick tre små grisar bakom ryggen som smög förbi. De dök senare upp i en liten glänta på 50 meter och jag fällde den mittersta med ett snyggt placerat skott. Jag hade ny ammo för dagen. 210 grain Barnes TTSX. Mycket skönare att skjuta med en mina Nosler på 250 grain. Och mycket effektiva.



I den mittersta såten hände ingenting hos mig. Min kompis Örjan sköt en gris i fullt språng. Men i den sista såten var det aktion. Jag såg både älg med kalv och hind med kalv i passet. Min granne sköt på en gris men bommade. Grisen tog fel väg och försökte passera mig. Sakon 338 gjorde jobbet igen och stoppade grisen i språng.
En fantastisk dag i vackert väder, fantastisk arrangemang, härlig lunch och trevligt sällskap. Precis som jakt skall vara.

tisdag 2 november 2010

Kaspers första älg


Efter att ha skruvat tillbaka klockorna så blev denna morgon ganska ”sen”. Vi startade jakten en bra bit in på dagen. Älg stod på agendan och vi var fem man som skulle ut i skogen. Jag gick med Kasper i lina och de fyra andra gubbarna placerade ut sig i skogen. Efter en dryg halvtimme fick Kasper upp ett spår som senare visade sig vara en älg. Jag for efter i ca en timme i full rulle. När vi kom till en väg tappade vi spåret. Vi hade då en passkytt kvar enligt plan söder ut mot vinden. Kasper och jag scannade av sista såten och det gick bara fem minuter innan det small. Från att vara en apporterande fågelhund så har vi nu skjutit första älgen för honom. Kul!

måndag 2 augusti 2010

På span efter råbock


Var ute på stora hygget på nya marken och spanade efter bock. Det dröjde 45 min men då kom han. Även denna grävlingen dök upp precis innan jag skulle bryta. Snart är det den 16 aug.

fredag 4 juni 2010

En dröm har gått i uppfyllelse

Det är helt otroligt men sant. Jag har lyckats komma med i en jaktklubb som disponerar en stor mark 3,5 km från mitt nya hus på Virboda i Österåker. 5 minuter med bil och jag är mitt i marken. Ålg, rådjur, vildsvin och skogsfågel. Kan knappt hålla mig. Måste snabbt ut i skogen.

tisdag 25 maj 2010

Bäverjakt Hammerdal - 5 - 9 maj


En härligt onsdag eftermiddag packades bilen och min kompis Olle plockades upp för att sedan bege färden mot Hammerdal, bäverparadiset. Det blev en sen ankomst så vi valde att kolla innehållet i våra lila påsar istället för att gå ut i kylan och kolla markerna. Alex och Tomas var redan uppe och hade skjutit tre bävrar. Det blev en tidig kväll efter en festmåltid serverat av våra grannar. Älgkött! Mums.

Upp tidigt nästa dag. Alex och jag delade båt och drog ned till sjön. Det första som mötte oss var 10 orrar ute på isen som spelade. Fantastiskt! Sedan kom första bävern simmande och kollade läget. Vi startade båten och började färden uppför ån. Otroligt vackert. Vi vägs ende vände vi och lät båten gå med strömmen nedåt igen. En bäver dök upp och gick iland framför oss. Ett stadigt grepp om bössan och ett stabilt skott. En stor fin bäver. Det blev min enda bäver på denna turen. Vi såg några fler men ej innanför skotthåll. Bäverjakt kräver tidiga mornar, sena kvällar. Där mellan skall man äta och sova. Man är bra sliten efter tre dagar i Hammerdal.

Tack Reidar för en härlig jakt.