söndag 6 mars 2011

Jaktweekend på Virboda.


Äntligen fredag. Packa bilen med vapen, hundar och proviant. Cia är i Schweiz i helgen så jag är ensam med hundarna. En härlig middag på fredagkvällen och tidigt i säng. lördag morgon. Solen skiner och det är -1 grad måttlig vind från nordväst. Perfekt. På med snöcamo och ladda fickorna med patroner och lockpipa. Nu skall vi lura räven. Testade två såter utan resultat. Innan jag bröt för lunch tittade jag till en av åtlarna. Där har det varit tydlig aktivitet i veckan. Så jag bestämde mig för att göra ett försök på kvällen.

När bilen gled ned för backen fram till kojan såg jag rumpan på två fina rådjur. Måste varit samma djur som jag vid ett antal gånger försökt att göra ansmygning på utan att lyckas. De var i god kondition trotts en tuff vinter och hungriga vargar. Hoppas de klarar sig. Efter en stund kom de tillbaka och gick framför mig på 50 meter och visste säkert att de var olagliga. Helt otroligt. Jag etablerade mig i kojan och tände på värmen. Vid halv sex dök en ensam rödgris upp på åteln. Jag avvaktade tills den hade lugnat ned sig och kände sig trygg. Sköt ett perfekt hjärtskott vid första läget som jag fick. Den gick 10 meter innan den stöp. Skulle uppskatta att den väger 20-25 kg. En perfekt matgris.

lördag 22 januari 2011

Final på älgjakten


En strålande lördagmorgon med blå himmel och -5 grader. Vinden var lätt från norr. Under natten hade det kommit ett tunt lager med nysnö som täckte den ganska hårda skaren. Perfekt!

På dagens program stod älgkalven som första punkt. Men vi kunde även skjuta gris och räv om tillfället skulle dyka upp. Vi var ett antal skyttar som var med och två stycken som skulle driva.

Redan på första drevet fick vi kontakt med ko och kalv. Tyvärr gick dessa direkt ut ur marken rakt norr ut. Inte helt oväntat. Under lunchrasten med korvgrillning las nya planer för det andra drevet. B-såten stod på tur och två drivare skulle gå igenom såten mot en skyttekedja samt två grupperingar ifall älgarna skulle smita ut antingen norrut eller söderut. Mitt i drevet dök en ko med kalv ut i motsatt rikning av drevet. Patrik hängde på och drevet gick rakt söder ut mot Erkki som satte ett välplacerat skott i kalven.


Det visade sig att älgkalven blivit angripen av varg som hade tagit en smakbit av bakbenet.

Då var älgjakten slut för denna säsong med mycket bra resultat.

lördag 18 december 2010

Eftersök på påkörd älgko


När jag dök upp på anvisad plats kl 09.00 den 18 december för att jaga älgkalv var det ingen där? Det visade sig att en älg var påkör kl 08.00 mitt i vår mark på Långmora. Vi fick ta hand om eftersöket och vi satte ut en skyttelinje där vi såg att älgen hade gått in. Jag fick vara spårhund och jag hittade blod redan efter 50 m. Efter ca en halvtimme hittades sårlegan men älgen hade rest sig när kedjan ställdes ut. En timme senare bröt vi jakten eftersom älgen gått ut från vårt terräng. Vi behövde en hund som kunde ställa. Vi ringe Tommy som låg hemma med feber men som alltid ställer upp när det gäller. Han släppte Yapp och efter en timme låg älgen efter ett perfekt ståndskall. Älgen hade fått indre skador men nästan det mesta köttet gick att rädda. Dock går det en ensam kalv runt på marken som vi bör ta hand om kommande helger.

onsdag 15 december 2010

Drevjakt på Hörningsholm




En vacker morgon den 15 december åkte jag ned till Mörkö tillsammans med min kompis Örjan för att jaga vildsvin på Sveriges absolut bästa vildsvinsmark. 10 minusgraden och svag vind. Vid ankomst hade vi jaktgenomgång och en morgonmacka. Tre såtar skulle avverkas under dagen. Jag fick pass 10 vid första såten vilket låg precis i mitten av drevet. Det tog inte många minuter innan jag hörde att någon ropade i radion att ett ensamt vildsvin var på väg mot pass 10. Plötsligt stod den där på 40 meter. Upp med bössan och lägga stolpen på bogen och PANG. Grisen rusade och jag han lägga ett skott till i bogen när den passerade. Grisen hittades 50 meter bort stendöd.



Efter ett tag han drevkedjan fram och jag fick tre små grisar bakom ryggen som smög förbi. De dök senare upp i en liten glänta på 50 meter och jag fällde den mittersta med ett snyggt placerat skott. Jag hade ny ammo för dagen. 210 grain Barnes TTSX. Mycket skönare att skjuta med en mina Nosler på 250 grain. Och mycket effektiva.



I den mittersta såten hände ingenting hos mig. Min kompis Örjan sköt en gris i fullt språng. Men i den sista såten var det aktion. Jag såg både älg med kalv och hind med kalv i passet. Min granne sköt på en gris men bommade. Grisen tog fel väg och försökte passera mig. Sakon 338 gjorde jobbet igen och stoppade grisen i språng.
En fantastisk dag i vackert väder, fantastisk arrangemang, härlig lunch och trevligt sällskap. Precis som jakt skall vara.

tisdag 2 november 2010

Kaspers första älg


Efter att ha skruvat tillbaka klockorna så blev denna morgon ganska ”sen”. Vi startade jakten en bra bit in på dagen. Älg stod på agendan och vi var fem man som skulle ut i skogen. Jag gick med Kasper i lina och de fyra andra gubbarna placerade ut sig i skogen. Efter en dryg halvtimme fick Kasper upp ett spår som senare visade sig vara en älg. Jag for efter i ca en timme i full rulle. När vi kom till en väg tappade vi spåret. Vi hade då en passkytt kvar enligt plan söder ut mot vinden. Kasper och jag scannade av sista såten och det gick bara fem minuter innan det small. Från att vara en apporterande fågelhund så har vi nu skjutit första älgen för honom. Kul!

måndag 2 augusti 2010

På span efter råbock


Var ute på stora hygget på nya marken och spanade efter bock. Det dröjde 45 min men då kom han. Även denna grävlingen dök upp precis innan jag skulle bryta. Snart är det den 16 aug.

fredag 4 juni 2010

En dröm har gått i uppfyllelse

Det är helt otroligt men sant. Jag har lyckats komma med i en jaktklubb som disponerar en stor mark 3,5 km från mitt nya hus på Virboda i Österåker. 5 minuter med bil och jag är mitt i marken. Ålg, rådjur, vildsvin och skogsfågel. Kan knappt hålla mig. Måste snabbt ut i skogen.