lördag 6 september 2008

Säfsen 2008

Torsdagen den 28 augusti var det dags för fågelpremiär. Alex, Olle, Coffe och jag drog iväg till Säfsen för att se om vi kunne fälla lite tjäder och orre. Mica hade denna gång assistans av Felix. Fantastiska dagar med kanonväder. Första dagen hade vi mycket fågelkontakt. Lite ringrostiga i pekfingret gjorde att resultatet blev två orrar som jag sköt på fredagen. Lördag och söndag jagade vi lite längre upp på fjället med mindre framgång. God mat och dryck samt fantastisk gemenskap gjorde denna jakt otroligt trevlig. Ser fram emot nästa tillfälle

måndag 4 augusti 2008

Säsongens första jakt


Äntligen var det dax igen. Rävvak i Åkersberga inför bockpremiären. Det var första gången jag jagade tillsammans med kretsen i Jägarförbundet. Vi träffades i jaktstugan och gick igenom dagens jakt och pass. Jag blev tilldelad ett pass vid Svinninge båthamn som låg så att jag hade utsikt över bilvägen. Inte så roligt att sitta i 3 timmar och titta på trafiken. Inga rävar sågs till men en get och en bock dök upp vid niotiden tillsammans med regnet. Nu är det bara att vänta in den 16 aug till denna lilla rackaren.

tisdag 13 november 2007

Rådjursjakt i Småland





Den 1 november åkte jag ned till min kollga Johan som har en gård strax utanför Hultfred. Han hade bjudit in till stötjakt med hund. När jag kom ned till Johan efter en lång bilresa blev jag bjuden på kantarellsoppa och hembakat bröd. Kvällen var klar så det lutade åt en kall morgon.

Samling kl 08.00 på gårdsplaten där dagens jakt gicks igenom. Vi han med några drev under dagen och observerade totalt 8 rådjur, dock utan för skotthåll. Närmast var nog jag som fick en get på mig i näst sista drevet. Som tur var gick det för fort för skott och det visade sig att hon hade satt av två kidd i skogen.

Dagen avslutades med en härlig brasa och grillad korv. Det är nog den godaste korv jag har ätit.

Tack Johan för en trevlig dag i skogen.

tisdag 25 september 2007

Jakt i Säfsen


Torsdag kväll reste Tony, Olle, Danne, Mica och jag upp till Säfsen för att jaga skogsfågel. Vädret var kanon hela helgen. Mica apporterade sin första riktiga fågel på lördagen. Det var en Kricka som landade i vattnet efter ett skott från Tony . Perfekt apport!
På söndagen blev det bra utdelning. Tony fällde två tjäder och en duva. Jag sköt också en duva. Avslutningsvis hade vi ett par fina uppflog och här borde resultatet var minst två fåglar.