lördag 17 oktober 2009

Gesta 9-10 oktober


Detta var andra gången jag gled in på parkeringen hos Lars Berg på Gesta Gård. Strålande sol och lätt vind från norr. Med mig hade jag två gäster som skulle få vara med och jaga änder för första gång. Totalt var vi 9 skyttar.

Vi började med en härlig lunch för att sedan åka till en skutbana för att mjuka upp svingen. Sedan var det dags för första såt. 50 änder fälldes under ca 25 min. Vid andra såten fälldes ytterligare 40 änder. Vilken fantastisk kväll! Vid halv sju började det skymma och vi stod på pass vi den första såten för att få med kvällssträcket. Och som på en given signal händer allt på en gång. Det kommer fåglar från alla håll och kanter. Och fort går det.

Vi avslutade med viltparad där 100 änder låg på gräsmattan och vi tog en välförtjänt Jäger och öl.

Dagen efter hade vi roughshooting efter fältfågel. Vi hade lite otur med fasanerna som inte ville flyga åt vårt håll. En fasan föll. En stackars ensam duva passerade mig på passet ovetande att jag har tillbringat många timmar på lerduvebanan i år.

1 kommentar:

Bukkejegeren sa...

Herlig Jonas. Det er ikke rart at du ikke bommer på rypene lengre, slik som du øver på stokkænder-