onsdag 30 december 2009

Drevjakt Tyresö - Årets sista jakt 30 januari


Min kompis Alex bjöd ned mig på en drevjakt söder om Stockholm på Tyresö. Vädret var fint. På Morgonen 9 grader kallt och snö som hade en fin skare. Så pass mycket så att den bar dagens enda hund Felix. Vi var 6 stycken som jagade så vi bestämde oss för att köra korta såtar. Vi första drevet var det tomt. Jag fick gå tillsammans med Alex och Felix. Nästa såt blev det lite mer action. Två rådjur for nedför kanten rakt mot oss skyttar. Riktningen var rakt mot min passgranne. Jag bara väntade på skottet…men det uteblev.
Dags för lunchbrasa. Vildsvinskorv och julskinka. Mums! Efter lunch skulle vi jaga av ”Limpan”. Vi ställde ut vid längs en åker och dagen jaktledare Claes skulle gå med Felix. Efter en dryg timme kom ett fint smaldjur ut från skogen och gav mig en bredsida. Pang mitt i bogen och djuret la sig efter 30 meter. Skönt. Ytterligare ett rådjur sköts i samma drev. Härlig avslutning på 2009.

1 kommentar:

Presidenten sa...

Når dette skrives har du vel allerede tatt storviltprøven for 2010. Grattis med det och kalven.
Og nå bliver det vel helstekt rådjurskalv och en invitasjon til din "stugavilla"?
Skal tro om det finns vildsvin i skogen rundtom der?
Ha et fortsatt vyrdsamt år!