måndag 9 november 2009

Drevjakt - Häringe den 24 oktober


Jag fick en inbjudan av min granne om att få vara med på en drevjakt på en markn vid Häringe slott. Vädret var lite grått denna dagen med en liten antydning till regn. Prognosen var skitväder så allt var bara positivt. Vi var ca 10 skyttar samt ett antal hundar som förväntatsfullt jagade av marken i tre drev. Totalt fälldes två rådjur. Hundarbna fick upp betydligt fler samt två älgar men dessa smet förbi skyttarna. En mycket trevlig och välorganiserad jakt. Tackar Jonas!

lördag 17 oktober 2009

Gesta 9-10 oktober


Detta var andra gången jag gled in på parkeringen hos Lars Berg på Gesta Gård. Strålande sol och lätt vind från norr. Med mig hade jag två gäster som skulle få vara med och jaga änder för första gång. Totalt var vi 9 skyttar.

Vi började med en härlig lunch för att sedan åka till en skutbana för att mjuka upp svingen. Sedan var det dags för första såt. 50 änder fälldes under ca 25 min. Vid andra såten fälldes ytterligare 40 änder. Vilken fantastisk kväll! Vid halv sju började det skymma och vi stod på pass vi den första såten för att få med kvällssträcket. Och som på en given signal händer allt på en gång. Det kommer fåglar från alla håll och kanter. Och fort går det.

Vi avslutade med viltparad där 100 änder låg på gräsmattan och vi tog en välförtjänt Jäger och öl.

Dagen efter hade vi roughshooting efter fältfågel. Vi hade lite otur med fasanerna som inte ville flyga åt vårt håll. En fasan föll. En stackars ensam duva passerade mig på passet ovetande att jag har tillbringat många timmar på lerduvebanan i år.

Åkersberga 4 oktober

Detta måste ha varit den tråkigaste jakt som jag har deltagit på. Som tur var så visade det sig att väderleksrapporten var fel (igen). Dt var varslat skitväder men vi fick ändå ganska hyfsat väder. Men inget vilt. Stå en hel dag utan att få höra i radion att det finns minsta lilla tillstyming till vilt är tråkigt. Ju det var visst en bock på slutet med den gick ut av terränget följd av hundarna. Dagen höjdpunkt lunchen med kaffe och äggamacka med falukorv.

Vikafjell 10 - 13 september 2009


Vikafjell serverade i år olika typer av väder. Regn, dimma, kallt och strålande sol. Vad som ger den största jaktupplevelsen är svårt att säga. På premiären jagade vi nede i Senedalen bland liryperna som de kallas i Norge dvs dalripa. Fantastiskt spännade jaktform där vi själva går bland buskarna och stöter fågel. Det var lite av den sorten i år men vi lyckades ändå få ned 12 st första dagen.

Allan hade detta året valt att ta med sin nya kamera som vapen vilket vi tackar för när vi nu tittar tillbaka på några fina bilder som låter oss minnas tillbaka på några härliga dagar i vildmarken. Titta på bilden ovan. Detta var för mig höjdpunkten. Jag koncentrerar mig på en fågel som lyfter samtidigt som en annan lyfter bakom ryggen på mig.

Vi får se nästa år om det blir Vikafjell eller om jag åker över till Norge för att jaga den norska skogskonungen kronhjorten. Jag längtar iaf redan

tisdag 1 september 2009

Skogsfågel i Jämtland



Tidigt på morgonen den 25 aug stack vi från Stockholm. Tre grabbar och två glada hundar. Det var dags för den årliga skogsfågeljakten. Tidigare hade vi varit i Säfsen. Nu var det Jämtland och Hammerdal som gällde. Vid ankomst fick vi en visning av marken som var få drygt 5000 ha. Mycket skog. Tydligen har man inte sätt så mycket fågel nu på hösten som man brukar. Typiskt. Dag ett blev mager. En orre som sköts längs en väg av mig. Dag två sköt Olle en fin orrtupp som Felix stötte upp. Alex sköt en Morkulla enligt tysk tradition.

Dag tre var vi ganska uppgivna. Men efter en härlig lunch bestämde vi oss för att jaga längre ned i terrängen vi myrarna. Och där satt dom och väntade på oss. Jag sköt två fina tjädrar vi samma tillfälle. En som passerade efter att Kasper hade stött upp den. Och så en eftersläntrare som valde att sätta sig i ett träd. PANG!

På avresedagen gick vi upp tidigt för att scanna av en sista myr innan vi reste hem. Och här var det liv. 4 stora fåglar stötte vi upp direkt. Dock utan skottläge. När det var dags att gå till bilen så hade Alex missat vägen som vi skulle till. Olle stannade kvar en stund medan jag gick upp till bilarna. Plötsligt reste sig en stor tjäderhona. Jag sköt och såg att den föll. När jag gick fram var den borta. Kasper hade jag lämnat i bilen eftersom han var helt slut efter tre dagar intensiv jakt. Jag gick efter honom och släppte honom vi skottplatsen. Han envisades om att vilja dra direkt till höger och in i skogen. Jag laddade bössan och gick efter. Vi en buske stannade jag och lyssnade. Tyckte det prasslade. Backade ochvar klar för skott. Men var var Kasper. Jag ville inte skjuta eftersom han inte hade någon markering på sig. Jag blåste i pipan ett antal gången men ingen hund dök upp. Konstigt för han brukar komma som ett skott på pipan. Då hörde jag att det kom någon sakta bakom en gran och där stod han med fågel i munnen. Gissa om jag blev lycklig. Han första varma apport som han dessutom hade spårat blindt. Det kan nog bli något av denna hunden.

fredag 21 augusti 2009

Mycket räv = lite bock


Varm sydlig vind satte stopp för pass 26 i SVinninge där jag hade en date med en fin bock i torsdags. Jag hade dragit ett lågt nummer i kortleken vilket gjorde att jag fick välja pass nästan sist. Jag valde "Spaden" i Brännbacken. På plats och lagt i patroner i bössan ser jag något rött som rör sig snabbt upp i skogen. Ned för berget kommer en räv i full fart. In i buskarna och väck. Två minuter senare dycker en bärplockare upp. GRATTIS! Men det dröjer inte länge så kommer en ny räv från vänster. Upp med bössan och försöka få in en skott men dääär försvann han. Och lika plötsligt som den försvann dök den upp igen rakt mot mig. PANG. Så var det klart. Efter det nada. 21.10 gav jag upp och drog hem. En räv mindre i skogen.

söndag 16 augusti 2009

Bockjaktspremiär 16 aug




Så var det dags igen. Bockjaktpremiären. Upp kl 03.00. Packa ned alla saker och ge sig iväg. Vi var 10 st morgontrötta jägare som satt i klubbstugan och hoppades på ett bra pass. Jag valde pass 5 i Louisedal. PÅplats kl. 04.30. Nu väntade 3 långa timmar. Inte antydning till liv i skogen. Detta var nitlotten. Jag bröt vid 07.30 och åkte till Virboda för att äta frukost. SEdan gick vi ut i skogen och plockade drygt 2 kg kantareller. Härligt. Efter en Powernap på spikmattan va det dags igen. Kvällspasset. Denna gång valde jag passet i Svinninge. Här var det mer action. Först kom ett smaldjur och betade i nästan en timme. Ett antal rovfåglar jagade på fältet. Så kl 20.30 klev huvudaktören in på arenan. En fin bock gled in norrifrån. Pulsen var snabbt uppe i 180 slag. Iskallt gick han ned på åkern och betade. Säden var hög så det var svårt att se bogen. I 40 minuter låg hårkorset på bocken och bara väntade på att få ett clean shot. Men kl 21.10 försvann bocken spårlöst. Hade han blivit skrämd? Nä jag såg inte att han stack. Förmodligen har den lagt sig ned på åkern. Kl blev 21.30 och skjutförbud och mörkret satte stopp för jakten. Hm.. ny chans på torsdag. Jag har bockat tid med denna bocken då på samma pass samma tid. Asta la Vista babe...