onsdag 30 december 2009

Drevjakt i Åtvidaberg 21-22 november



Drevjakt i Sveriges vildtätaste område tackar man inte nej till. Min polare Örjan bjud ned mig en helg till sin mark straks öster om Åtvidaberg. Vi bodde på ett litet B&B bara några hundra meter från marken. Uppställning kl 07.00 på gårdsplatsen för genomgång av dagens jakt. En fantastik morgon. Kallt och klar himmel. Lovande. Och en j… massa hundar. Dags för action. I första såten hände inget annat än observationer. Dov och kronhjort samt älg. Men inget skjutet. Vi nästa såt fick jag pass nr 1. Mitt ute på en åker. Efter en dryg halvtimme dök det upp en älgko med kalv. Kalven var lovlig och jag fick en fin bredsida på ca 80 meter. Tyvärr hade jag två timmerhuggare bakom älgen så jag lät den gå. Rapporterade riktning och efter fem minuter kom skottet… från Örjan. Kalven låg. I samma drev sköts även en fin råbock.
Efter lunch som bestod av en härlig Gulaschsoppa så förflyttade vi oss till en annan mark. I detta drev sköts en mycket fin dovbock. Snyggt skott i språng.
Dag två var grå och utan resultat. Så kan det gå..det är ju jakt.

måndag 9 november 2009

Småviltsjakt på Ekerö 6 november


Efter en härlig frukost träffades ett gäng affärskontakter för jaktgenomgång. Idag fick hundarna vila. Dels för att vädret var grått och det hade regnat dagen innan. Djuren trycker lätt då och när de först får fart så kan jakten med stöthud gå ganska fort. Därför valdes det en mänsklig drevkedja. I första drevet sköts ett rådjur som vi sedan hittade efter ett kort eftersök. I andra drevet sköts en räv. Efter lunch samlade vi oss för sista drevet som gick genom en avlång såt där drevet vände halvvägs för att ta den andra sidan. Tre rådjur stack ut från skogen direkt mot mig och det tredje rådjuret kom lite för nära.

Drevjakt - Häringe den 24 oktober


Jag fick en inbjudan av min granne om att få vara med på en drevjakt på en markn vid Häringe slott. Vädret var lite grått denna dagen med en liten antydning till regn. Prognosen var skitväder så allt var bara positivt. Vi var ca 10 skyttar samt ett antal hundar som förväntatsfullt jagade av marken i tre drev. Totalt fälldes två rådjur. Hundarbna fick upp betydligt fler samt två älgar men dessa smet förbi skyttarna. En mycket trevlig och välorganiserad jakt. Tackar Jonas!

lördag 17 oktober 2009

Gesta 9-10 oktober


Detta var andra gången jag gled in på parkeringen hos Lars Berg på Gesta Gård. Strålande sol och lätt vind från norr. Med mig hade jag två gäster som skulle få vara med och jaga änder för första gång. Totalt var vi 9 skyttar.

Vi började med en härlig lunch för att sedan åka till en skutbana för att mjuka upp svingen. Sedan var det dags för första såt. 50 änder fälldes under ca 25 min. Vid andra såten fälldes ytterligare 40 änder. Vilken fantastisk kväll! Vid halv sju började det skymma och vi stod på pass vi den första såten för att få med kvällssträcket. Och som på en given signal händer allt på en gång. Det kommer fåglar från alla håll och kanter. Och fort går det.

Vi avslutade med viltparad där 100 änder låg på gräsmattan och vi tog en välförtjänt Jäger och öl.

Dagen efter hade vi roughshooting efter fältfågel. Vi hade lite otur med fasanerna som inte ville flyga åt vårt håll. En fasan föll. En stackars ensam duva passerade mig på passet ovetande att jag har tillbringat många timmar på lerduvebanan i år.

Åkersberga 4 oktober

Detta måste ha varit den tråkigaste jakt som jag har deltagit på. Som tur var så visade det sig att väderleksrapporten var fel (igen). Dt var varslat skitväder men vi fick ändå ganska hyfsat väder. Men inget vilt. Stå en hel dag utan att få höra i radion att det finns minsta lilla tillstyming till vilt är tråkigt. Ju det var visst en bock på slutet med den gick ut av terränget följd av hundarna. Dagen höjdpunkt lunchen med kaffe och äggamacka med falukorv.

Vikafjell 10 - 13 september 2009


Vikafjell serverade i år olika typer av väder. Regn, dimma, kallt och strålande sol. Vad som ger den största jaktupplevelsen är svårt att säga. På premiären jagade vi nede i Senedalen bland liryperna som de kallas i Norge dvs dalripa. Fantastiskt spännade jaktform där vi själva går bland buskarna och stöter fågel. Det var lite av den sorten i år men vi lyckades ändå få ned 12 st första dagen.

Allan hade detta året valt att ta med sin nya kamera som vapen vilket vi tackar för när vi nu tittar tillbaka på några fina bilder som låter oss minnas tillbaka på några härliga dagar i vildmarken. Titta på bilden ovan. Detta var för mig höjdpunkten. Jag koncentrerar mig på en fågel som lyfter samtidigt som en annan lyfter bakom ryggen på mig.

Vi får se nästa år om det blir Vikafjell eller om jag åker över till Norge för att jaga den norska skogskonungen kronhjorten. Jag längtar iaf redan

tisdag 1 september 2009

Skogsfågel i Jämtland



Tidigt på morgonen den 25 aug stack vi från Stockholm. Tre grabbar och två glada hundar. Det var dags för den årliga skogsfågeljakten. Tidigare hade vi varit i Säfsen. Nu var det Jämtland och Hammerdal som gällde. Vid ankomst fick vi en visning av marken som var få drygt 5000 ha. Mycket skog. Tydligen har man inte sätt så mycket fågel nu på hösten som man brukar. Typiskt. Dag ett blev mager. En orre som sköts längs en väg av mig. Dag två sköt Olle en fin orrtupp som Felix stötte upp. Alex sköt en Morkulla enligt tysk tradition.

Dag tre var vi ganska uppgivna. Men efter en härlig lunch bestämde vi oss för att jaga längre ned i terrängen vi myrarna. Och där satt dom och väntade på oss. Jag sköt två fina tjädrar vi samma tillfälle. En som passerade efter att Kasper hade stött upp den. Och så en eftersläntrare som valde att sätta sig i ett träd. PANG!

På avresedagen gick vi upp tidigt för att scanna av en sista myr innan vi reste hem. Och här var det liv. 4 stora fåglar stötte vi upp direkt. Dock utan skottläge. När det var dags att gå till bilen så hade Alex missat vägen som vi skulle till. Olle stannade kvar en stund medan jag gick upp till bilarna. Plötsligt reste sig en stor tjäderhona. Jag sköt och såg att den föll. När jag gick fram var den borta. Kasper hade jag lämnat i bilen eftersom han var helt slut efter tre dagar intensiv jakt. Jag gick efter honom och släppte honom vi skottplatsen. Han envisades om att vilja dra direkt till höger och in i skogen. Jag laddade bössan och gick efter. Vi en buske stannade jag och lyssnade. Tyckte det prasslade. Backade ochvar klar för skott. Men var var Kasper. Jag ville inte skjuta eftersom han inte hade någon markering på sig. Jag blåste i pipan ett antal gången men ingen hund dök upp. Konstigt för han brukar komma som ett skott på pipan. Då hörde jag att det kom någon sakta bakom en gran och där stod han med fågel i munnen. Gissa om jag blev lycklig. Han första varma apport som han dessutom hade spårat blindt. Det kan nog bli något av denna hunden.