måndag 2 augusti 2010
På span efter råbock
Var ute på stora hygget på nya marken och spanade efter bock. Det dröjde 45 min men då kom han. Även denna grävlingen dök upp precis innan jag skulle bryta. Snart är det den 16 aug.
fredag 4 juni 2010
En dröm har gått i uppfyllelse
Det är helt otroligt men sant. Jag har lyckats komma med i en jaktklubb som disponerar en stor mark 3,5 km från mitt nya hus på Virboda i Österåker. 5 minuter med bil och jag är mitt i marken. Ålg, rådjur, vildsvin och skogsfågel. Kan knappt hålla mig. Måste snabbt ut i skogen.
tisdag 25 maj 2010
Bäverjakt Hammerdal - 5 - 9 maj
En härligt onsdag eftermiddag packades bilen och min kompis Olle plockades upp för att sedan bege färden mot Hammerdal, bäverparadiset. Det blev en sen ankomst så vi valde att kolla innehållet i våra lila påsar istället för att gå ut i kylan och kolla markerna. Alex och Tomas var redan uppe och hade skjutit tre bävrar. Det blev en tidig kväll efter en festmåltid serverat av våra grannar. Älgkött! Mums.
Upp tidigt nästa dag. Alex och jag delade båt och drog ned till sjön. Det första som mötte oss var 10 orrar ute på isen som spelade. Fantastiskt! Sedan kom första bävern simmande och kollade läget. Vi startade båten och började färden uppför ån. Otroligt vackert. Vi vägs ende vände vi och lät båten gå med strömmen nedåt igen. En bäver dök upp och gick iland framför oss. Ett stadigt grepp om bössan och ett stabilt skott. En stor fin bäver. Det blev min enda bäver på denna turen. Vi såg några fler men ej innanför skotthåll. Bäverjakt kräver tidiga mornar, sena kvällar. Där mellan skall man äta och sova. Man är bra sliten efter tre dagar i Hammerdal.
Tack Reidar för en härlig jakt.
fredag 22 januari 2010
Jakt på Tybble Gård den 21 januari
Senaste veckan har det kommit två decimeter snö och bara det senaste dygnet 3 ca. Lätt vind och – 3grader. Perfekt! Pga av rådande hundförbud var inhyrt för tillfället två drevkarlar. Tybble gård ligger vackert i Sörmland och tre såtar skulle jagas av. Vid första såten såg vi två rådjur springa över åkern när vi var på väg ut på pass. Det var allt vi såg. En kort såt. Snabb förflyttning till nästa såt och där fick min passgranne ett rådjur på sig. Stannade på 15 meter rakt framifrån. Skytten avstod från skott eftersom han bara hade kula.
Efter en fantastik lunch var det dags för den sista stora såten. Jag fick ett pass vid en åker. Efter en timme kom en ensam dovhjort ut ur skogen. Stod på 70 meter med front mot mig. Bössan var avsäkrad och hårkorset låg på bogen. Fast vinkeln var för snäv. Skulle bli kladdigt att ta hand om. Doven sprang ut på åker i en fin båge ca 40 meter ifrån mig. Jag visslade men fick inte stopp på den. Eftersom det var mycket snö hoppanden i språnget så jag höll inne med skott. Synd. Två rådjur gick mellan mig och Thomas som satt på passet bredvid. Åter igen en fin dag i skogen.
Efter en fantastik lunch var det dags för den sista stora såten. Jag fick ett pass vid en åker. Efter en timme kom en ensam dovhjort ut ur skogen. Stod på 70 meter med front mot mig. Bössan var avsäkrad och hårkorset låg på bogen. Fast vinkeln var för snäv. Skulle bli kladdigt att ta hand om. Doven sprang ut på åker i en fin båge ca 40 meter ifrån mig. Jag visslade men fick inte stopp på den. Eftersom det var mycket snö hoppanden i språnget så jag höll inne med skott. Synd. Två rådjur gick mellan mig och Thomas som satt på passet bredvid. Åter igen en fin dag i skogen.
lördag 16 januari 2010
Årets första jakt 2010
Efter en lång period med kyla och en termometer som visat ned mot 20 grader minus så blev det äntligen mildare väder. Idag lördag den 16 januari visade tempraturen -2 grader, lättvsydlig vind och mulet väder. Perfekt. Trots hundförbud skulle det ut och jagas i skogen. Tryckjakt i Åkersberga stod på programmet. Totalt var vi 14 man som mötte upp i jaktstugan i Grandalen. Genomgång av jakten och ut i skogen. Jag valde att gå första såten. 4 rådjur observerades men inget skjutet. Getförbud pch då blir det svårt. Andra såten i Louisedal visade sig en get för en passkytt. Och i sista såten hände ingenting. Mycket spår överallt. Som vanligt - jakt heter sporten. En fin dag i skogen och Gulaschsoppen smakade utmärk. Hem framför brasan och dricka glögg.
onsdag 30 december 2009
Drevjakt Tyresö - Årets sista jakt 30 januari

Min kompis Alex bjöd ned mig på en drevjakt söder om Stockholm på Tyresö. Vädret var fint. På Morgonen 9 grader kallt och snö som hade en fin skare. Så pass mycket så att den bar dagens enda hund Felix. Vi var 6 stycken som jagade så vi bestämde oss för att köra korta såtar. Vi första drevet var det tomt. Jag fick gå tillsammans med Alex och Felix. Nästa såt blev det lite mer action. Två rådjur for nedför kanten rakt mot oss skyttar. Riktningen var rakt mot min passgranne. Jag bara väntade på skottet…men det uteblev.
Dags för lunchbrasa. Vildsvinskorv och julskinka. Mums! Efter lunch skulle vi jaga av ”Limpan”. Vi ställde ut vid längs en åker och dagen jaktledare Claes skulle gå med Felix. Efter en dryg timme kom ett fint smaldjur ut från skogen och gav mig en bredsida. Pang mitt i bogen och djuret la sig efter 30 meter. Skönt. Ytterligare ett rådjur sköts i samma drev. Härlig avslutning på 2009.
Drevjakt i Åtvidaberg 21-22 november

Drevjakt i Sveriges vildtätaste område tackar man inte nej till. Min polare Örjan bjud ned mig en helg till sin mark straks öster om Åtvidaberg. Vi bodde på ett litet B&B bara några hundra meter från marken. Uppställning kl 07.00 på gårdsplatsen för genomgång av dagens jakt. En fantastik morgon. Kallt och klar himmel. Lovande. Och en j… massa hundar. Dags för action. I första såten hände inget annat än observationer. Dov och kronhjort samt älg. Men inget skjutet. Vi nästa såt fick jag pass nr 1. Mitt ute på en åker. Efter en dryg halvtimme dök det upp en älgko med kalv. Kalven var lovlig och jag fick en fin bredsida på ca 80 meter. Tyvärr hade jag två timmerhuggare bakom älgen så jag lät den gå. Rapporterade riktning och efter fem minuter kom skottet… från Örjan. Kalven låg. I samma drev sköts även en fin råbock.
Efter lunch som bestod av en härlig Gulaschsoppa så förflyttade vi oss till en annan mark. I detta drev sköts en mycket fin dovbock. Snyggt skott i språng.
Dag två var grå och utan resultat. Så kan det gå..det är ju jakt.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)