Senaste veckan har det kommit två decimeter snö och bara det senaste dygnet 3 ca. Lätt vind och – 3grader. Perfekt! Pga av rådande hundförbud var inhyrt för tillfället två drevkarlar. Tybble gård ligger vackert i Sörmland och tre såtar skulle jagas av. Vid första såten såg vi två rådjur springa över åkern när vi var på väg ut på pass. Det var allt vi såg. En kort såt. Snabb förflyttning till nästa såt och där fick min passgranne ett rådjur på sig. Stannade på 15 meter rakt framifrån. Skytten avstod från skott eftersom han bara hade kula.
Efter en fantastik lunch var det dags för den sista stora såten. Jag fick ett pass vid en åker. Efter en timme kom en ensam dovhjort ut ur skogen. Stod på 70 meter med front mot mig. Bössan var avsäkrad och hårkorset låg på bogen. Fast vinkeln var för snäv. Skulle bli kladdigt att ta hand om. Doven sprang ut på åker i en fin båge ca 40 meter ifrån mig. Jag visslade men fick inte stopp på den. Eftersom det var mycket snö hoppanden i språnget så jag höll inne med skott. Synd. Två rådjur gick mellan mig och Thomas som satt på passet bredvid. Åter igen en fin dag i skogen.
fredag 22 januari 2010
lördag 16 januari 2010
Årets första jakt 2010
Efter en lång period med kyla och en termometer som visat ned mot 20 grader minus så blev det äntligen mildare väder. Idag lördag den 16 januari visade tempraturen -2 grader, lättvsydlig vind och mulet väder. Perfekt. Trots hundförbud skulle det ut och jagas i skogen. Tryckjakt i Åkersberga stod på programmet. Totalt var vi 14 man som mötte upp i jaktstugan i Grandalen. Genomgång av jakten och ut i skogen. Jag valde att gå första såten. 4 rådjur observerades men inget skjutet. Getförbud pch då blir det svårt. Andra såten i Louisedal visade sig en get för en passkytt. Och i sista såten hände ingenting. Mycket spår överallt. Som vanligt - jakt heter sporten. En fin dag i skogen och Gulaschsoppen smakade utmärk. Hem framför brasan och dricka glögg.
onsdag 30 december 2009
Drevjakt Tyresö - Årets sista jakt 30 januari

Min kompis Alex bjöd ned mig på en drevjakt söder om Stockholm på Tyresö. Vädret var fint. På Morgonen 9 grader kallt och snö som hade en fin skare. Så pass mycket så att den bar dagens enda hund Felix. Vi var 6 stycken som jagade så vi bestämde oss för att köra korta såtar. Vi första drevet var det tomt. Jag fick gå tillsammans med Alex och Felix. Nästa såt blev det lite mer action. Två rådjur for nedför kanten rakt mot oss skyttar. Riktningen var rakt mot min passgranne. Jag bara väntade på skottet…men det uteblev.
Dags för lunchbrasa. Vildsvinskorv och julskinka. Mums! Efter lunch skulle vi jaga av ”Limpan”. Vi ställde ut vid längs en åker och dagen jaktledare Claes skulle gå med Felix. Efter en dryg timme kom ett fint smaldjur ut från skogen och gav mig en bredsida. Pang mitt i bogen och djuret la sig efter 30 meter. Skönt. Ytterligare ett rådjur sköts i samma drev. Härlig avslutning på 2009.
Drevjakt i Åtvidaberg 21-22 november

Drevjakt i Sveriges vildtätaste område tackar man inte nej till. Min polare Örjan bjud ned mig en helg till sin mark straks öster om Åtvidaberg. Vi bodde på ett litet B&B bara några hundra meter från marken. Uppställning kl 07.00 på gårdsplatsen för genomgång av dagens jakt. En fantastik morgon. Kallt och klar himmel. Lovande. Och en j… massa hundar. Dags för action. I första såten hände inget annat än observationer. Dov och kronhjort samt älg. Men inget skjutet. Vi nästa såt fick jag pass nr 1. Mitt ute på en åker. Efter en dryg halvtimme dök det upp en älgko med kalv. Kalven var lovlig och jag fick en fin bredsida på ca 80 meter. Tyvärr hade jag två timmerhuggare bakom älgen så jag lät den gå. Rapporterade riktning och efter fem minuter kom skottet… från Örjan. Kalven låg. I samma drev sköts även en fin råbock.
Efter lunch som bestod av en härlig Gulaschsoppa så förflyttade vi oss till en annan mark. I detta drev sköts en mycket fin dovbock. Snyggt skott i språng.
Dag två var grå och utan resultat. Så kan det gå..det är ju jakt.
måndag 9 november 2009
Småviltsjakt på Ekerö 6 november

Efter en härlig frukost träffades ett gäng affärskontakter för jaktgenomgång. Idag fick hundarna vila. Dels för att vädret var grått och det hade regnat dagen innan. Djuren trycker lätt då och när de först får fart så kan jakten med stöthud gå ganska fort. Därför valdes det en mänsklig drevkedja. I första drevet sköts ett rådjur som vi sedan hittade efter ett kort eftersök. I andra drevet sköts en räv. Efter lunch samlade vi oss för sista drevet som gick genom en avlång såt där drevet vände halvvägs för att ta den andra sidan. Tre rådjur stack ut från skogen direkt mot mig och det tredje rådjuret kom lite för nära.
Drevjakt - Häringe den 24 oktober

Jag fick en inbjudan av min granne om att få vara med på en drevjakt på en markn vid Häringe slott. Vädret var lite grått denna dagen med en liten antydning till regn. Prognosen var skitväder så allt var bara positivt. Vi var ca 10 skyttar samt ett antal hundar som förväntatsfullt jagade av marken i tre drev. Totalt fälldes två rådjur. Hundarbna fick upp betydligt fler samt två älgar men dessa smet förbi skyttarna. En mycket trevlig och välorganiserad jakt. Tackar Jonas!
lördag 17 oktober 2009
Gesta 9-10 oktober
Detta var andra gången jag gled in på parkeringen hos Lars Berg på Gesta Gård. Strålande sol och lätt vind från norr. Med mig hade jag två gäster som skulle få vara med och jaga änder för första gång. Totalt var vi 9 skyttar.
Vi började med en härlig lunch för att sedan åka till en skutbana för att mjuka upp svingen. Sedan var det dags för första såt. 50 änder fälldes under ca 25 min. Vid andra såten fälldes ytterligare 40 änder. Vilken fantastisk kväll! Vid halv sju började det skymma och vi stod på pass vi den första såten för att få med kvällssträcket. Och som på en given signal händer allt på en gång. Det kommer fåglar från alla håll och kanter. Och fort går det.
Vi avslutade med viltparad där 100 änder låg på gräsmattan och vi tog en välförtjänt Jäger och öl.
Dagen efter hade vi roughshooting efter fältfågel. Vi hade lite otur med fasanerna som inte ville flyga åt vårt håll. En fasan föll. En stackars ensam duva passerade mig på passet ovetande att jag har tillbringat många timmar på lerduvebanan i år.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)